mandag den 3. december 2012

Julekalender 2012: 3. december

Der er ingen The Rumour Said Fire og Søren Huss på denne liste. Det er ellers fine albums fra den hjemlige andedam, men jeg synes for det første, at albummet fra The Rumour Said Fire er en smule overvurderet (det er i den grad blevet skamrost alle vegne), så selv om jeg er ganske begejstret for bandets stilskifte til det mørkere, synes jeg samtidig, der er lidt for langt mellem de gode momenter på albummet 'Dead Ends'.

Søren Huss var tættere på en plads på listen, og der er masser af lyrisk skønhed på albummet ''Oppefra Og Ned', men det er altså ikke helt så uforglemmeligt som forgængeren 'Troen Og Ingen' (hvilket dog også er et album, det er ualmindeligt svært at leve op til). Til gengæld er der blevet plads til en anden af efterårets store danske udgivelser.


Efterklang - 'Piramida'
Danske og på mange måder lige så internationale Efterklang (bandet turnerer og oplever stor succes over det meste af kloden) tog sin lidt højpandede føle-pop (ment på den absolut gode måde) til nye højder i år med albummet 'Piramida'. Et album opkaldt efter den forladte russiske mineby på Svalbard, der fungerede som ramme for albummets tilblivelse. Her søgte bandet ikke kun inspiration, men optog samtidig en masse lyde i naturen og omgivelserne, som siden skulle blive brugt på et fremragende album, hvor en stor del af skønheden ligger i pauserne, stilheden og det fintfølende. Som jeg skrev dengang minder albummet mig i momenter om Talk Talk dengang de var bedst anno 'Spirit Of Eden'. Og det siger altså ikke så lidt - det er i sandhed en smuk plade.


'Apples' er blot et af mange stærke numre på 'Piramida', som altså indtager 22. pladsen på denne liste:


1 kommentar:

  1. Godt nummer, jeg har lyttet til det mange gange nu, med tanke på at det var noget at det sidste du gjorde at lægge det herop, samme dag som ulykken skete.

    Mads Michael

    SvarSlet