torsdag den 29. marts 2012

Tiddlers og Tanlines - lyden af Nordvestjylland og New York

Et par interessante og gode sager er kommet min vej de sidste par dage. Først var det et par unge fyre fra Nordvestjylland, der kalder sig Rosenkrantz & Gyldenstjerne, intet mindre, og deres single 'Tiddlers', jeg faldt over. Et fint og følsomt nummer, der netop er gået direkte ind på 2. pladsen på Det Elektriske Barometer og tager tråden op fra et hav af kunstnere og inspirationskilder i samme kategori - her kan nævnes Simon & Garfunkel, José Gonzalez, Elliott Smith og Bon Iver, og man kunne nævne mange flere.


Rosenkrantz & Gyldenstjerne er oprindeligt figurer fra Shakespeares 'Hamlet' og blev siden taget op i et absurd skuespil af Tom Stoppard. Nu kan du godt indstille dig på at forbinde navnene med to unge fyre fra det nordvestjyske, der ifølge dem selv mest af alt er inspireret af naturen. Selv om 'Tiddlers' ikke er et nummer, der blæser mig omkuld af begejstring, er det nu stadig et dejligt nummer, der synes at svæve på sin egen lethed og skønhed og efterlader indtrykket af et lille band med et stort potentiale. Jeg glæder mig i hvert fald til at høre mere nyt fra (nord)vestfronten.


Og noget helt andet ...
Hvis Nordvestjylland har en direkte modsætning, må det være New York. Her er jeg stødt på en duo af en helt anden slags, nemlig Tanlines og deres debutalbum 'Mixed Emotions'. Vi er i synth- og popland, og dermed på alle måder langt fra de ovennævnte danske debutanter. Hvor Rosenkrantz & Gyldenstjerne lyder som en råhyggelig dag med havgus og varm kakao på den jyske vestkyst, lyder Tanlines nemlig som en varm og solrig eftermiddag på Long Island efterfulgt af pangfarvede paraplydrinks og solnedgang på en af New Yorks tagterrasser. Lyt fx til singlen 'Brothers', der blot er et blandt mange dejlige, sommerlige numre fra 'Mixed Emotions':


Ingen kommentarer:

Send en kommentar